Regementets dotter

Lör 2 mars kl 19.00
ODEON, Skövde Kulturhus

Metropolitan Opera

Stjärnskottet Pretty Yende gjorde succé i Kärleksdrycken som vi visade live på bio i början av 2017. Nu är hon tillbaka i Donizettis härliga opera Regementets dotter som vi visar den 2 mars.

Som barn omhändertas Marie av ett regemente och uppfostras av soldaterna där. Hon följer med dem som marketenterska på manövrer och strider. Tonio, en ung tyrolare, förälskar sig i Marie och låter sig värvas av regementet eftersom endast en medlem där får gifta sig med henne. Markisinnan av Berkenfield, som får eskort till sitt slott av regementet, säger att Marie är hennes brorsdotter och låter henne stanna på slottet. Där planeras ett bröllop för Marie med en adelsman, men Marie längtar tillbaka till sin tid med regementet…

Bel Canto-stjärnorna Pretty Yende och Javier Camarena skapar tillsammans en festföreställning av vokala fyrverkerier. Maurizio Muraro spelar Sergeant Sulpice, med Stephanie Blythe som den bisarra markisinnan av Berkenfield. Enrique Mazzola dirigerar.

Regementets dotter är en samproduktion mellan Metropolitan Opera i New York, the Royal Opera, Covent Garden i London och Wiener Staatsoper i Wien.
Föreställningen textas på svenska.

Dirigent: Enrique Mazzola
Regi: Laurent Pelly
Scenografi: Chantal Thomas
Kostym: Laurent Pelly